Thursday, March 11, 2010

Sembelit

Aku sembelit? Yea la tu, susah nak membuang dan kekerapan yang tidak boleh dibanggakan.

Ada kala, aku pakai aje enema untuk kelancaran membuang. Tapi, setelah membaca side effect penggunaan enema, aku jadi takut. Sms hubby, no reply at all! Busy la tu.

Setelah penat membaca di internet, ini adalah antara yang baik untuk aku amalkan:

1) minum air yang banyak, sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Tp kronik mcm aku ni kena lebih, 4liter hari tu doc advice.

2)
makan banyak buah-buahan (prune, epal, nanas, pisang dsb), sayur-sayuran dan essential fatty acids seperti kekacang dan ikan. Ish..ubah habit makan la mulai hari ini.

3)
kurangkan kopi, teh, susu, makanan dari sumber susu dan makanan berlemak dari haiwan (saturated fats). Habis tu sumber kalsium aku nak korek mana?

Bersama kita berusaha meninggalkan enema. Cayoookkkk!!

Sesiapa nak baca lebig lanjut berkaitan sembelit, boleh baca di

http://salindah.tripod.com/anissembelit.htm

p/s: ubah demi keselamatan dan kesihatan aku n baby!!

No comments: