Friday, July 15, 2011

HR

Mm ingat senang bila jadi HR ni, lagi-lagi hanya melibatkan hal-ehwal seorang pekerja iaitu pembantu rumah a.k.a maid a.k.a helper.

Alkisah, maid aku ada la berbunyi yang job scope dia dah bertambah. Hum...lama dah dia berbunyi tapi Mm dengarkan aje. But last 2 weeks dia berbunyi yang menjengkelkan hati, perasaan dan kepala otak Mm. Serabut beb...serabut gila smp naik menyampah aku. Dan bila aku bersuara, bunyinya agak keras.

Seminggu aku diam dan berfikir. Dan akhirnya aku buat keputusan untuk maklumkan mereka yang terlibat untuk memberi kerjasama.

Justifkasi aku mudah aje:

1) Mm dah tolong fikir...so ikut je keputusan Mm dah buat
2) Gaji dia murah je Dd bayar setiap bulan
3) Skop kerja menjaga baby Azizi dan jika ada kelapangan baru buat kerja rumah yang lain
4) Waktu kerja dia bukan 24 jam sehari, dia pun lebih kurang 8 jam bekerja sepatutnya sehari

So, bila Dd ckp dulu kenapa maid kata tak kisah kat MIL? Adoiii....senang cakap dia bukan SERVANT orang lain, dia ada perasaan, dia pun ada PENAT!

So, what ever yang pernah dia cakap atau orang lain cakap dah tak relevant lagi bila Mm dah buat keputusan di atas.

Sila renung-renungkan dan jangan nak panjangkan kisah bila manager HR dah buat keputusan!!

No comments: