Thursday, January 27, 2011

Anak itu amanah kepada ibu bapa

Mm nak mengeluh besar hari ni. Apa nak jadi dunia sekarang, suka hati nak buang/ dera/ bunuh anak kecil. Nama pun anak, maka perlu bimbingan daripada keluarga terutama ibu bapa.

Mm cakap ni bertujuan ingatkan diri sendiri juga. Anak kita, kita yang corakkan. Pagi ni Mm tersentuh hati. Sampai hati si ibu memarahi anak di pagi hari pada pukul 7.30 pagi. Anak menangis tanda apa? Kalau dia bayi, mungkin kerana pampersnya atau nak susu atau sakit atau nak tidur. Kalau dah ke tadika? Tak cukup tidur kah atau ada sesuatu di tadika itu sehingga dia tertekan?

Mm nak cakap terus terang. Jika anda semua mudah mendapat anak, bersyukur kerana tak perlu habis beribu ringgit untuk mendapatkan anak. Kalau rasa marah sekali pun atas tindakan anak itu, ingat dia adalah diri anda kerana cara anda membesarkannya membentuk peribadi anak anda.

Mm sendiri kurang setuju untuk memukul anak atas sikap degil si anak. Rasanya sebagai ibu bapa, kita perlu fikirkan cara yang lebih baik untuk memaklumkan kesalahan si anak. Mm ni dah siap tanya Dd, boleh tak jumpa pakar psikologi kanak-kanak, kalau boleh bayi dan kanak-kanak. Nak buat apa? Mm nak fahamkan apa yang sedang difikirkan oleh Azizi. Dan apa approach terbaik untuk mendekati Azizi, mengajar dia tingkah laku yang betul dan jika dia gagal, apa cara terbaik Mm nak menegur kesilapan dia.

Besar cita-cita Mm tapi itu la pengorbanan ibu. Sehingga saat ini, hadiah terbaik Mm boleh beri kepada Azizi adalah susu ibu. Itu yang termampu Mm berikan.

Semoga Azizi memahami yang Mm memang sangat sayang padanya.

1 comment:

kyo said...

setuju sgt.. skang ni macam dh jd trend pulak dera anak sendri.. mana pegi sifat ksh syg tu yer.. mm..